Welkom
Onze zorgvisie
We willen een
zorgzame school zijn die tijd en aandacht geeft aan elke leerling.
Kinderen krijgen
kansen om hun talenten te gebruiken en op school te laten zien.
Een warme, open
relatie tussen kinderen onderling, tussen kinderen en personeel, tussen school
en ouders, iedereen is hiervoor verantwoordelijk.
We respecteren elkaar en het groeitempo van elk kind.
Vanuit een goed
welbevinden en een sterke didaktiek kunnen kinderen met plezier tot leren komen
en kunnen ze verder ontwikkelen.
‘Zorgkinderen’ zijn geen ‘zorgenkinderen’
Het ene kind is sterk in taal of rekenen, een ander kind
blinkt uit in sport, nog andere kinderen zijn goed in muzische vakken of hebben
uitgesproken sociale vaardigheden. We laten elk kind zijn of haar sterktes
ontdekken, en bouwen samen aan zijn of haar minder uitgesproken competenties.
We sturen onze onderwijsaanpak maximaal bij in functie van de behoeften van elk
individueel kind. Zo dragen wij zorg voor al onze kinderen, het zijn allemaal
‘zorgkinderen’.
Ouders reageren wel eens ‘bezorgd’ als zij door ons
zorgteam worden uitgenodigd voor een gesprek. Daar is vaak geen reden toe. Onze
uitnodiging is in eerste instantie bedoeld om te leren wat hún beeld is op de
vaardigheden en het welbevinden van hun kind. Om onze zienswijze te toetsen en
te verbreden.
Een ‘zorgkind’ is dus niet noodzakelijk een ‘zorgenkind’.
Onze school omarmt
differentiatie als belangrijk element van ons onderwijs.
Elk kind zo ver mogelijk brengen in zijn of haar unieke ontwikkeling, is ons
doel
Door deze aanpak streven we
naar ontwikkelings- en leerkansen op maat van ieder kind.
Samen creëren we een school waarin
welbevinden hand in hand gaat met het leerproces van kinderen. Voldoende
welbevinden is een basisvoorwaarde om gezond en veilig te kunnen opgroeien. We moedigen
een leeromgeving aan waarin het delen van gevoelens en ervaringen centraal
staat, zodat kinderen niet alleen van hun leerkrachten leren, maar ook van
elkaar.
We streven ernaar om een cultuur van zorgzaamheid op
te bouwen. We moedigen onze leerlingen aan om respectvol met elkaar om te gaan
en zorg te dragen voor elkaars welzijn waardoor sociale vaardigheden tot
ontwikkeling komen.
Het inzetten van extra zorguren komt onze kinderen zowel op cognitief als op
sociaal-emotioneel vlak ten goede.