FAQ



Hoe vaak en wanneer vinden oudercontacten plaats?

In het begin van het schooljaar verwelkomen wij alle ouders op een infosessie over de klaswerking op onze school. Het is een eerste gelegenheid om de juf of meester van uw kind persoonlijk te spreken.

De individuele oudercontacten plannen we tweemaal per jaar, na het afnemen van de CLB-LVS-testen. Concreet vinden de oudercontacten plaats in november en in maart/april. Tijdens zo'n oudercontact staan we stil bij het welbevinden en het functioneren van uw kind op school.
U ontmoet dan de klasleerkracht, maar ook de directrice, de zorgcoördinator en de zorgleerkrachten kunt u op dat moment raadplegen. Een individueel oudercontact kan ook steeds op aanvraag!

Op het einde van het schooljaar is er nog de mogelijkheid om een open oudercontact met de klasleerkracht te hebben over uw kind zijn/haar resultaten.

Welke testen nemen jullie af gedurende de schoolloopbaan van mijn kind?
  • De KOALA-test: Taalscreening voor de derde kleuterklas (afname oktober/november)De koalatest heeft als doel een eventuele taalachterstand bij kleuters vast te stellen. De test bestaat uit doe-, zoek-, en kiesopdrachten waarbij de kleuters vaak niet doorhebben dat ze een test afleggen. De klasleerkracht begeleidt de opdrachten en beoordeelt hoe goed de kleuters de instructies begrijpen.
  • De CLB-LVS-toetsen: dit zijn leerlingvolgsysteem toetsen (= genormeerde toetsen) die tweemaal per jaar afgenomen worden in elke klas van de lagere school en die ons toelaten om het peil en de evolutie te achterhalen van elk kind, en dit op het vlak van wiskunde en spelling.
    Deze toetsen worden afgenomen door de klasleerkracht en samen geëvalueerd op het MDO met het zorgteam.
  • AVI-leestesten: deze nieuwe AVI-leestesten worden eerst klassikaal afgenomen door de zorgcoördinator en bij sommige leerlingen ook nog individueel om te achterhalen waarom er zich een leesachterstand ontwikkelt. Deze worden driemaal per jaar afgenomen van de leerlingen die nog niet op peil lezen, tweemaal als er een normale leesevolutie is. De leerlingen met leesachterstand worden d.m.v. een leesmapje met een boekje van school gestimuleerd om dagelijks te lezen.

Hoeveel zorgmedewerkers zijn er op jullie school?

Het aantal leerlingen op school bepaalt het aantal lestijden waarop onze school recht heeft. Het aantal lestijden bepaalt op zijn beurt het aantal medewerkers dat onze school kan aanwerven.  Wij hebben normaal gezien géén recht op een fulltime zorgmedewerker. Omdat we zorg op onze school erg belangrijk vinden, hevelen wij echter een aantal normale lestijden over naar zorg. Op die manier kunnen wij toch een voltijdse zorgcoördinator aanstellen.

Indien er nog extra lestijden over zijn, wenden wij die aan om bijkomende zorgleerkrachten aan te stellen. Dit schooljaar is er nog een extra zorgleerkracht aan de slag. Elk jaar opnieuw moet onze school de personeelsbezetting herbekijken. Zo heeft het al dan niet splitsen van een klas bijvoorbeeld een directe impact op het aantal uren beschikbare zorg.

Wat is het maximum aantal leerlingen in een klas?

Het leerlingenaantal in een klas proberen we steeds te beperken tot 24. Er zijn 2 belangrijke factoren die een invloed hebben op de samenstelling van onze klassen: het aantal kinderen dat zich inschrijft op onze school (en het daarvan afgeleid aantal lestijden), en onze infrastructuur (we beschikken over 14 klaslokalen).

Elk jaar herbekijken we op basis van deze gegevens wat de meest wenselijke klasindeling en personeelsbezetting is. Dat verklaart waarom klassen soms bij elkaar worden gehouden of opgesplitst, waarom er uitzonderlijk toch méér dan 24 leerlingen in één klas zitten, of waarom leerkrachten soms doorschuiven naar andere klassen.