zorgbeleid
Ons zorgteam
Wie maakt deel uit van het zorgteam?
Els Moerman directeur
Iris Smekens CLB-verantwoordelijke Veronique Mortier zorgcoördinator (kleuter, 1ste en 2de leerjaar)
Ann Verstraete zorgcoördinator (3de, 4de, 5de en 6de leerjaar)
+ de klasleerkracht
+ de gymleerkracht
Zij zorgen
Voor elk kind, en dit op zowel cognitief als op socio-emotioneel vlak.
Hoe werken zij?
Aanmelding zorgteam
Elke zorgvraag, gemeld door een klasleerkracht of gymleerkracht,
wordt
aangemeld d.m.v. het formulier ‘aanmelding zorgteam’ waarop
het probleem en
de vraag duidelijk omschreven worden.
Ook ouders kunnen een probleem aanmelden via de klastitularis,
gymleerkracht, zorgcoördinator, CLB of
directie.
Zorgteam
Gaat door elke donderdagnamiddag op vraag.
Voor elke leerling met een
zorgvraag wordt gezocht naar zorg op maat.
In vele gevallen in samenspraak
met de ouders.
Handelingsplan
De zorgcoördinator stelt van elk zorgteam een verslag op waarin
uitgeschreven wordt
welke stappen zullen gezet worden om het kind, klas of
leerkracht vooruit te helpen.
Hiervan worden de ouders op de hoogte
gebracht.
Nadien, in een volgend gesprek, wordt geëvalueerd wat het effect
was van het handelen.
Op cognitief vlak zullen we zoveel mogelijk motiveren en stimuleren,
differentiëren in hoeveelheid en volgens moeilijkheid, bij leerstoornissen
compenseren met hulpmiddelen en dispenseren (= weglaten van moeilijkheden).
Hierbij kan hulp door de zorgleerkracht geboden worden.
Op sociaal-emotioneel vlak: via observaties en gesprekken door
zorgleerkracht
of verantwoordelijke van het CLB
(= psychologe) proberen we hoogte te krijgen
van het probleem en tips te
geven om er mee om te gaan.
Indien nodig verwijst het zorgteam naar externe hulp zoals: logopedie,
kinesitherapie, revalidatiecentrum, psycholoog, ….
Testen door ons afgenomen
De CLB-LVS-toetsen:
dit zijn leerlingvolgsysteem toetsen (= genormeerde toetsen)
die tweemaal
per jaar afgenomen worden in elke klas van de lagere school en
die ons
toelaten om het peil en de evolutie te achterhalen van elk kind
en dit op
vlak van wiskunde en spelling. KOALA-taaltest: taalscreening voor de derde kleuterklas: oktober/november
AVI-leestesten:
worden driemaal per jaar afgenomen van de leerlingen
die nog niet op peil
lezen.
Deze leerlingen worden d.m.v. een leesmapje met een boekje van
school
gestimuleerd om dagelijks te lezen.
MDO
(= multidisciplinair overleg) wordt tweemaal per schooljaar georganiseerd.
Hier worden de vorderingen, eventuele problemen van elk kind besproken.
De
uitslagen van de LVS-toetsen en bijkomende gegevens
zoals resultaten van
klastoetsen,
observaties, gesprekken dienen als basis om zo’n MDO voor te
bereiden.
Ook de sterke kanten van het kind worden hier in het licht gezet.
Tijdens het MDO wordt een verslag gemaakt van de passende remediëring
of
hulp die zal worden toegepast om het kind beter vooruit te helpen.
Oudercontacten
Worden tweemaal per jaar georganiseerd
De
directie, zorgcoördinatoren en CLB-verantwoordelijke
kunnen steeds
geraadpleegd worden op die momenten.
Oudercontact kan ook steeds op aanvraag!
|
|
|